“La Belle Avenue werd ze ooit genoemd, of ook L’Avenue Louise du Nord. Er was een tijd dat de Keizer Karellaan geen ordinaire autoriool was.” (BRUZZ - 22/11/2018) Vandaag rijden er dagelijks ongeveer 20.000 wagens, via de Keizer Karellaan, Brussel binnen. Na haar glorietijd heeft ze haar boulevard-karakter verloren en is ze tot een stadssnelweg verworden. Ze vormt één van die assen die sinds 1956 als injectienaalden de auto’s van de R0 tot in het hart van de stad brengen. Het wegprofiel is volledig gericht op een vlotte verkeersdoorstroming. Toen de centrale trambedding werd verwijderd om plaats te maken voor twee maal drie rijstroken werden er geen fietspaden voorzien. Noch was er aandacht voor de verkeersveiligheid van de andere actieve weggebruikers. Ter hoogte van de Basiliek van Koekelberg, daar waar de auto’s de Leopold II-tunnel induiken, piekt de gemeten luchtkwaliteit tot het meest schadelijke niveau van Brussel. Greenpeace mat er met een gekalibreerd mobiel toestel een waarde van 367 μgram/m3 NO2 (WHO jaargemiddelde max. 40 μgram/m3 !).
De as is echter ook een dicht bevolkte woonbuurt en een bestemming voor honderden schoolkinderen. De extreme luchtvervuiling en de verkeersonveiligheid staan haaks op de nood aan leefbare en veilige schoolomgevingen. In deze omstandigheden is het moeilijk om ouders en kinderen aan te moedigen om de fiets en andere zachte vervoersmodi te gebruiken.
Als alternatief bij de werkzaamheden aan de Leopold II-tunnel werd begin deze zomer een fiets-o-strade ingehuldigd op de centrale busbaan van de Keizer Karellaan. Op 1 september bij de heropening van de tunnels verdwijnt de fietsas opnieuw. AIR FOR SCHOOLS wil daarom langetermijnoplossingen bedenken en verbeelden die inzetten op kwalitatieve verblijfsruimte in de stad.
Tijdens een ontwerpworkshop op 7 september gaan we met experts, schooldirecties, leerkrachten, ouders, ontwerpers en andere geïnteresseerden op zoek naar alternatieven voor deze stadsboulevard. We vertrekken vanuit de concrete schoolomgeving en maken van daaruit de brug met het bovenlokaal vervoersnetwerk. We doen samen uitspraken over de inrichting van het verkeer met het oog op een betere luchtkwaliteit en verkeersveiligheid, maar kijken daarbij specifiek vanuit de bril van de scholen en kinderen.
Want AIR FOR SCHOOLS wil de discussie over schoolstraten verbreden. Schoolstraten dekken maar een deel van de oplossing: de verbetering van de lucht- en leefkwaliteit in steden en gemeenten is immers nauw verbonden met complexere thema’s als mobiliteit, verkeersveiligheid, openbare ruimte, ruimtelijke ordening, fiscaliteit, openbaar vervoer, fiets- en wandelnetwerken of de stad op “kindermaat”. Architect-activisten gaan in dialoog met geëngageerde ouders, leerkrachten, buurtbewoners en andere stakeholders om het palet aan concepten, typologieën en strategieën te verruimen.
Op 18 september voerden we actie op het terrein. De ontwerpvoorstellen uit de workshop werden als een constructief pleidooi voor een leefbare stad opgehangen in de publieke ruimte.
AIR FOR SCHOOLS is een breder onderzoek van Filter Café Filtré Atelier waarbij op verschillende schaalniveaus wordt nagedacht over een gezonde en leefbare steden.
In samenwerking met Architecture Workroom Brussels.
In het kader van de Week van de Mobiliteit, met de steun van Mobiel Brussel.