Op de wegen in Oslo, een stad iets kleiner dan Brussel, is vorig jaar één persoon in het verkeer overleden. Hoe krijgt de Noorse hoofdstad dat voor elkaar, terwijl in België ‘heel haalbare’ doelstellingen voor verkeersveiligheid niet gehaald worden?
Ida (Eeda uitgesproken) is sinds augustus werkzaam bij het Agentschap voor Stedelijk Leefmilieu in Oslo, waar ze aan het hoofd staat van de dienst Verkeersveiligheid van de afdeling Mobiliteit. Voorheen werkte ze bijna tien jaar bij de Noorse dienst voor openbare wegen, voornamelijk rond maatregelen voor weggebruikers, chauffeursopleidingen en verkeersveiligheidscampagnes. Oorspronkelijk is ze lerares van opleiding en heeft ze bijna tien jaar lesgegeven op middelbare en hogescholen.
In de presentatie zal Ida vertellen over hoe Oslo werkt aan de verkeersveiligheid voor kwetsbare weggebruikers — een continue en systematische inspanning om de risico’s met effectieve maatregelen het hoofd te bieden. Ida zal de belangrijkste risico’s en uitdagingen presenteren, kort ingaan op de strategische projecten en ook een aantal concrete maatregelen overlopen. De gebieden rond scholen zijn een prioriteit.
Kobe Boussauw, Jesse Pappers, Roel De Cleen en Hanne Mangelschots zijn uitgenodigd om samen met u en Ida Kongsrud te reflecteren over het verhaal van Oslo en hoe de inzichten uit het verhaal van Oslo kunnen meegenomen worden in het actieplan verkeersveiligheid 2021- 2030 voor Brussel.
HET ANDERE ATELIER is een reeks evenementen van BRAL, Filter Café Filtré Atelier en Heroes for Zero. Het Andere Atelier draagt bij aan de opmaak van het nieuwe Actieplan Verkeersveiligheid 2021–2030 van de Brusselse regering. De evenementen lopen parallel aan de workshops van Brussel Mobiliteit.
BRAL positioneert tijdens drie bench- mark-sessies de situatie op het vlak van verkeersveiligheid in 2020 in Brussel ten opzichte van drie andere Europese steden die vision zero nastreven of reeds bereikt hebben: Parijs, Oslo en Berlijn.
Het doel van het Andere Atelier is om het debat over verkeersveiligheid uit de formele context van het planproces te halen en te brengen naar de plek waar het om gaat: de straat. We nodigen de Brusselaars uit om te leren van inspirerende steden, te observeren wat de uitdagingen zijn op het terrein en te verbeelden hoe een veilige én gezonde stad van de toekomst er kan uitzien.