Gelukkig leven in een stedelijke omgeving is mogelijk. Dat is tenminste het gekke streven van het concept van de "de 15 minuten stad", bedacht door de Frans-Colombiaanse wetenschapper Carlos Moreno. Anne Hidalgo maakte er een hoogtepunt van haar verkiezingscampagne van.
Het doel is vraag en aanbod dichter bij elkaar te brengen, te zorgen voor een functionele mix door sociale, economische en culturele interacties te ontwikkelen, te zorgen voor een aanzienlijke verdichting, en tegelijkertijd de openbare ontmoetingsruimtes te vergroten, de straten om te vormen tot ruimten van duurzame mobiliteit en het wandelen en fietsen te herontdekken en lokaal de biodiversiteit te vergroten. Korte verplaatsingen worden hierbij aangemoedigd.
De ambitie van Anne Hildago is om van Parijs de stad van de nabijheid te maken, waar je alles kunt vinden wat je nodig hebt op slechts een kwartier afstand van huis, te voet of op de fiets. Een kwartier is het equivalent van een kilometer te voet en drie kilometer per fiets. De 15-minuten stad, is de stad van de hypernabijheid. De stad waar, in minder dan 15 minuten, een inwoner toegang heeft tot zijn of haar basisbehoeften van het leven.
Hélène Driancourt, hoofd van de stedelijke dienst publieke ruimte en luchtkwaliteit binnen de afdeling Mobiliteit van Parijs zal een stand van zaken brengen. Want tussen een wervend en enthousiasmerend concept (aan de basis van een verkiezingscampagne) en de uitvoering van dat idee is nog een lange weg te gaan. In ieder geval wordt de kracht van dat concept versterkt door de concrete voorstelling van een aangename woonstad via schetsen die spreken: de verbeelding van de situatie nu, en later. Hoe zal men nu verder te werk gaan in Parijs? Waar staat Parijs? En welke plek krijgt het aspect van verkeersveiligheid in het grotere plaatje?
Fréderic Dobruszkes, Patrick Frenay, Isabelle Jannsens en Jan Terwecoren zijn uitgenodigd om samen met u en de keynote spreker te reflecteren over het verhaal van Parijs en hoe de inzichten uit dat verhaal kunnen meegenomen worden in het actieplan verkeersveiligheid 2021-2030 voor Brussels.
HET ANDERE ATELIER is een reeks evenementen van BRAL, Filter Café Filtré Atelier en Heroes for Zero. Het Andere Atelier draagt bij aan de opmaak van het nieuwe Actieplan Verkeersveiligheid 2021–2030 van de Brusselse regering. De evenementen lopen parallel aan de workshops van Brussel Mobiliteit.
BRAL positioneert tijdens drie bench- mark-sessies de situatie op het vlak van verkeersveiligheid in 2020 in Brussel ten opzichte van drie andere Europese steden die vision zero nastreven of reeds bereikt hebben: Parijs, Oslo en Berlijn.
Het doel van het Andere Atelier is om het debat over verkeersveiligheid uit de formele context van het planproces te halen en te brengen naar de plek waar het om gaat: de straat. We nodigen de Brusselaars uit om te leren van inspirerende steden, te observeren wat de uitdagingen zijn op het terrein en te verbeelden hoe een veilige én gezonde stad van de toekomst er kan uitzien.