Leidt het invoeren van circulatieplannen onvermijdelijk tot een verkeerstoename op grote verkeersassen? Volgens het onderzoek van Frédéric Héran alvast niet. Bekijk de lezing hier: https://a-atelier.be/nl/evenementen/grands-axes
Frédéric Héran is de eerste genodigde van de Sticky Issues Lectures. Hij komt o. a. spreken over hoe de toevloed van auto’s naar de grote verkeerassen waar zo vaak voor gevreesd wordt, in toom wordt gehouden door het effect van verkeersverdamping.
Frédéric Héran is econoom, urbanist en Maître de Conférences aan de Universiteit van Lille. Hij is ondermeer auteur van het boek Le retour de la bicyclette, Une histoire des déplacements urbains en Europe, de 1817 à 2050. (2014).
Het Andere Atelier organiseert drie nieuwe lezingen om het debat rond belangrijke stedelijke thema's te blijven aanzwengelen. In deze reeks nemen we de circulatieplannen voor autoluwe wijken onder de loep. Als deze moeten opleveren wat het Gewestelijke mobiliteitsplan Good Move belooft – veiligheid, ademruimte, rust – moeten ze tegelijk ambitieus en realistisch zijn. Andere steden zijn Brussel voorgegaan, zoals Gent en Leuven. Uit die ervaringen weten we dat zowel de besluitvorming als de uitvoering van zo’n plannen op veel weerstand stuiten. Die weerstand draait vaak rond een beperkt aantal gevoelige, steeds terugkerende thema’s, zogenaamde. “sticky issues”. Met de ‘Sticky Issues Lectures’ scheppen we klaarheid in deze vaak emotionele discussies door zakelijke feiten en academische inzichten te verzamelen. Door bevlogen en inspirerende sprekers uit te nodigen, brengen we ervaring en expertise aan de tafel. Om te vermijden dat het een louter theoretisch verhaal wordt, leggen we deze inzichten voor aan een panel van ervaringsdeskundigen uit Brusselse context. We sluiten af met een debat tussen plaatselijke stakeholders. Het Andere Atelier is een samenwerking tussen BRAL, Filter Café Filtré Atelier en Heroes for Zero.