Lezing Autoluwe wijken, nadeel personen met een beperking?
Het Andere Atelier
Met de publieke ruimte die zal vrijkomen een keer de circulatieplannen hun intrede doen, kunnen we keuzes maken over hoe die ruimte er zal uitzien. Welke zijn de grootste uitdagingen momenteel voor onze minder mobiele medemens en hoe kunnen we hen tegemoet komen wanneer de ruimte heringedeeld wordt doordat er minder/ander verkeer is?
Dorien Meulenijzer werkte als beleidsadviseur toegankelijkheid aan de stad Leuven en aan de KU Leuven. Daarnaast is ze geëngageerd in diverse verenigingen van en voor personen met een beperking zoals VFG vzw (nationale vereniging) en de Leuvense adviesraad toegankelijkheid. Via FixAbility wil ze haar ervaringsdeskundigheid inzetten om bedrijven en particulieren verder te helpen.
Het Andere Atelier organiseert drie nieuwe lezingen om het debat rond belangrijke stedelijke thema's te blijven aanzwengelen. In deze reeks nemen we de circulatieplannen voor autoluwe wijken onder de loep. Als deze moeten opleveren wat het Gewestelijke mobiliteitsplan Good Move belooft – veiligheid, ademruimte, rust – moeten ze tegelijk ambitieus en realistisch zijn. Andere steden zijn Brussel voorgegaan, zoals Gent en Leuven. Uit die ervaringen weten we dat zowel de besluitvorming als de uitvoering van zo’n plannen op veel weerstand stuiten. Die weerstand draait vaak rond een beperkt aantal gevoelige, steeds terugkerende thema’s, zogenaamde. “sticky issues”. Met de ‘Sticky Issues Lectures’ scheppen we klaarheid in deze vaak emotionele discussies door zakelijke feiten en academische inzichten te verzamelen. Door bevlogen en inspirerende sprekers uit te nodigen, brengen we ervaring en expertise aan de tafel. Om te vermijden dat het een louter theoretisch verhaal wordt, leggen we deze inzichten voor aan een panel van ervaringsdeskundigen uit Brusselse context. We sluiten af met een debat tussen plaatselijke stakeholders. Het Andere Atelier is een samenwerking tussen BRAL, Filter Café Filtré Atelier en Heroes for Zero.